پویان کاغذ

کاغذ A

انواع مقوا

خرید مقوا

خرید کاغذ

کاغذ کپی

کاغذ پلی اتیلن

کاغذ الوان

کاغذ امنیتی

کاغذ اینوردبرد

کاغذ باطله

کاغذ بایبل

کاغذ پشت چسب دار

کاغذ پشت سفید

کاغذ پشت طوسی

پوشال کاغذ

کاغذ تیشو

کاغذ چاپ و تحریر

کاغذ حرارتی

خمیر کاغذ

کاغذ دیواری

کاغذ روزنامه

کاغذ سیگار

کاغذ فانتزی

فرم های پیوسته رایانه ای

کاغذ فلوتینگ

کاغذ فیلتر هوا

کاغذ گلاسه

کاغذ لاینر

مقوای کارتنی

کاغذ مومی

کاغذ وایت آپ

ورق کارتن

کاربن لس

کاغذ پلاست

کاغذ صنعتی و کرافت

کاغذ کوتد




فروش کاغذ و مقوا -طول تقریبی الیاف سلولزی به کار رفته در کاغذ سازی
.....

طول تقریبی الیاف سلولزی به کار رفته در کاغذ سازی



منابع الیاف   -  طول نوعی الیاف

 

چوب سخت ( سپیدار ، اشنگ و افرا ) ۲ میلی متر

چوب نرم ( کاج ، صنوبر ، شوکران ) ۴ میلی متر

نی ، باگاس ۲ میلی متر

باست ( نخ و پنبه ) ۱۲ میلی متر

کاغذ بازیافتی بسته به منبع اولیه متفاوت

 

الیاف سلولزی را میتوان به روشهای مختلفی از چوب جدا ساخت و هر روش ، خمیری با کیفیت متفاوت ایجاد میکند. سریعترین و اقتصادی ترین روش استخراج سلولز از چوب سایش یا برش مکانیکی چوب است. با وجود این ، عملیات مکانیکی الیاف را می شکند و طول موثر آنها را می کاهد . این چوب رنده شده یا خمیر مکانیکی بدست آمده برای ساخت کاغذهای با کیفیت پایین مثل کاغذ روزنامه مورد استفاده قرار میگیرد . از این خمیر همچنین در ترکیب با سایر انواع خمیرهای گران قیمت برای کاهش هزینه و بهبود شکل گیری استفاده می شود . مطمئن ترین روش برای جداسازی الیاف چوب استفاده از مواد شیمیایی است که پیوند صمغی چوب را از بین برده و الیاف سلولزی را به صورت بکر و دست نخورده بدست میدهد .

دسته الیاف های سلولزی جدا شده از چوب را به منظور جدا کردن رشته های کوچکتر الیاف ، می زنند . این زدن اگر به مقدار کم انجام شود نوعی کاغذ ایجاد میکند که استحکام آ در برابر پارگی بسیار زیاد بوده و همچنین قدرت جذب مرکب بالایی دارد ولی استحکام کششی آن پایین است . زدن زیاد همچنین کدر بودن کاغذ را نیز کاهش می دهد . سازندگان کاغذ به منظور ایجاد موازنه بهینه در خواص ، برای کاربر خاص مقدار زدن را تنظیم میکنند . خمیر کاغذ معمولی دارای رنگی است که از قهوه ای روشن تا قهوه های نیمه روشن متغیر است .

خمیر را از طریق شست و شو با ترکیبات حاوی کلرین و پروکسید هیدروژن سفید می کنند . عملیات سفید کردن کاغذ به روشهای شیمیایی استحکام کاغذ نهایی را می کاهد و در مواردی که خواص استحکامی مکانیکی کاغذ در اولویت قرار دارد ، در صورت امکان از انجام عمل سفید کاری پرهیز می کنند .

 

جهت طولی و عرضی حرکت ماشین کاغذسازی ( راه کاغذ )

 

با گذاشتن لایه فیبر و آب بر روی تسمه متحرک ماشین کاغذسازی ، این لایه در جهت طولی میل به جهت گیری پیدا می کند . جهت عرضی حرکت ماشین که الیاف ( MD ) حرکت ماشین می گویند. ( CD ) میل جهت گیری در عرض را دارند ، جهت عرضی به شکل زیر توجه کنید .

 

الیاف در یک ورق کاغذ تمایل دارند تا خود را در جهت طولی ماشین جهت دهی کنند . این موضوع باعث بوجود آمدن خاصیتهایی در کاغذ و مقوا میشود که با دقت در شکلهای بعدی میتوانید آنها را حدث بزنید . دانستن این مطالب بسیار با اهمیت است لطفا دقت کنید :

 

طراحان در پروژه های بسته بندی باید از نوع

جهت گیری کاغذ ( راه کاغذ ) مطلع باشند.

به عنوان مثال ، ایجاد یک نوار در امتداد راه کاغذ بسیار ساده تر است تا اینکه این امتداد را درجهت عرضی بوجود آوریم . پس از شکل دهی و خشک شدن کاغذ ، معمولا کاغذ را از بین مجموعه های چندگانه ای از غلتکهای سنگین عبور میدهند . این کار با روشهای متفاوتی انجام میشود ولی هدف اصلی اتوکاری و صاف کردن سطح کاغذ است تا هر چه بیشتر برای عملیات چاپ آماده شود . همچنین فشرده سازی باعث متراکم تر شدن ورقه کاغذ شده و به آن سطح براقتری میدهد .

پرداخت سطحی در کاغذها متفاوت است و در مرحله نهایی به بالا بردن کیفیت کاغذ بسیار کمک میکند . آهار زنی یکی از عملیات رایج در پرداخت کاغذ است که به منظور پر کردن حفره های سطح کاغذ و کاهش نفوذ مایعات انجام میشود . برای دستیابی به بالاترین میزان مالی ، صیقلی بودن ، درخشندگی و آمادگی برای چاپ ، کاغذ را با ذراتی از قبیل خاک رس ، کلسیم کربنات و دی اکسیدتیتانیم پوشش می دهند .این ذرات توسط چسب به یکدیگر و به سطح کاغذ پیوند می خورد .

 

در طول سالها کار و تجربه بزرگان این صنعت ، بارها دیده شده که در جعبه های ظریف بخاطر رعایت نکردن این نکته ، کل تولید باطله شده است . کج ایستادن جعبه ، قوس داشتن ، خم شدن در بسته بندی ، عدم مقاومت در روی هم قرار گرفتن و … مواردی هستند که به خاطر عدم ید . Ĥ رعایت راه مقوا پیش می طراحان برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است ضمن مشورت با قالبساز و چاپخانه داران ماهر ، یک ماکت از جعبه قبل از تولید انبوه آماده کنند و در مورد راه و بی راه آن تصمیم بگیرند.

معمولا راه مقوا بر روی بسته بندی آن نوشته میشود و براحتی قابل تشخیص است . تولید کنندگان مشخص میکنند short grain sheet به معنی SG در روی برچسب بسته بندی با نوشتن مشخص میشود که long grain sheet به معنی LG که الیاف به سمت عرض مقواست و راه مقوا در طول مقوا قرار دارد . روشهای دیگری هم برای تشخیص این موضوع وجود دارد . در بازار ایران ، فروشندگان کاغذ و مقوا در هنگام گفتن اندازه ، اگر عدد اول کوچکتر باشد ، مقوا به . ( ۷۰* ۱۰۰ و یا اینکه ۱۰۰ * راه است و اگر عدد بزرگتر اول گفته شود ، مقوا بی راه است ( ۷۰ همچنین برای تشخیص راه و بی راه ، با نگاه کردن به پشت مقوا و کمی دقت سمت و سوی الیاف قابل رویت است .

است LG راه دیگر اینکه اگر مقوا را در طول در دست بگیریم ، اگر میل به لوله شدن داشت مقوا یعنی مقاومت در عرض مقوا بیشتر است

 

یکی از تجربیات خوب من در زمینه شناخت مرغوبیت کاغذ و مقوا ، سوال از ماشینچی های چاپخانه های خوب است . آنها با اصطلاح زیر دست خوب یا زیر دست بد ، مشخص میکنند که کدام مارک کیفیت چاپی خوبی دارد .

انواع کاغذ و مقوای تولید شده در کارخانه های مختلف ، زیردستهای مختلف دارند و این موضوع با تجربه چاپخانه داران ( و ماشینچی ها ) ارتباط مستقیم دارد پس قبل از خرید کاغذ و مقوا با چاپخانه ها مشورت کنید تا در صد خطای شما بسیار پایین باشد . زیر دست A بخاطر دارم که ماشینچی چاپخانه ای میگفت : ۲۵۰ گرمی کارخانه بسیار خوبی دارد ولی ۳۰۰ گرمی همان کارخانه ، اصلا زیر دست خوبی ندارد . شاید عجیب به نظر برسد اما احتمال دارد خط تولید آنها ، یا مواد تشکیل دهند آن ، ماشین آلات و … در این موضوع اثرگذار باشد . به غیر از اندازه در کار چاپی ، یک پارامتر اساسی دیگر برای انتخاب کاغذ وجود دارد و آن وزن آن است . در حقیقت وزن نشان دهنده میزان ضخامت و مقاومت در کاغذ و مقواست . هرچه وزن بالاتر باشد در حقیقت مقوا ضخیم تر و در نتیجه دارای مقاومت بیشتری خواهد بود.

بنابر این هنگام سفارش کاغذ و مقوا باید به سه پارامتر اساسی اشاره شود :

-۱( ۷۰*  وزن و اندازه هر شیت در واحد سطح ( مثلا ۲۵۰ گرمی ۱۰۰

-۲ نوع کاغذ یا مقوا ( گلاسه یا مقوای پشت طوسی و … )

-۳ کارخانه سازنده ( کره ، اوکراین ، برزیل ، هند و ترکیه و … )

در مورد تک تک این موارد در ادامه بحث خواهیم کرد . اما در ابتدا در مورد وزن باید اطلاعات کافی داشت . بر اساس استاندارد جهانی وزن کاغذ برگرفته از وزن یک متر مربع آن است . یعنی کاغذ به طول یک متر و عرض یک متر ( متر مربع ) دارای چه وزنی ( گراماژی ) است. به عنوان مثال اگر کاغذی به ابعاد یک متر مربع دارای وزن ۱۳۵ گرم باشد ، به آن کاغذ ۱۳۵ گرمی میگویند . در کارهای چاپی به نسبت نوع استفاده گراماژهای مختلف به کار میرود . به عنوان مثال برای اوراق اداری ( سربرگ ، یادداشت ، سرنسخه و … ) از کاغذ معمولی ۸۰ یا ۷۰ گرمی استفاده میشود و یا برای بسته بندی محصول یک کارخانه مثل بیسکویت ، از مقوای ۲۵۰ گرمی و یا برای

لیبل روی محصولات از کاغذ چسبدار استفاده میشود .

ضخامت کاغذ را به میکرون بیان میکنند و برای اندازه گیری آن از دستگاهی به همین اسم ( میکرومتر ) استفاده میشود ولی کارخانه های سازنده روی بسته های کاغذ اندازه و گراماژ آن را می نویسند . در پاره ای موارد که گاراماژ معلوم نباشد از دستگاه استفاده میشود.

کیفیت مواد تشکیل دهنده کاغذ و تکنولوژی ساخت آن در کشورهای مختلف یکسان نیست و به همین خاطر در انتخاب نوع کارخانه و کشور سازنده حساسیت وجود دارد . در بازار ایران علاوه بر تولیدات داخلی ، از کشورهای مختلفی کاغذ و مقوا وارد میشود که برای اطمینان از کیفیت آن بهترین روش ، سوال از چاپخانه است .